Żuk is Pools voor Kever. Deze kever is in 1982 gemaakt door de Poolse autofabrikant Fabryka Samochodów Ciężarowych (FSC) in Lublin. Er zijn verschillende varianten gemaakt: pick-up, vrachtwage personenbus en ik heb de brandweer versie.
Mijn Zuk heeft jarenlang dienst gedaan in het Hongaarse plaatsje Kerta om de huizen van slechts 700 inwoners te blussen. Volgens de ritregistraties werd er gemiddeld slechts 2 keer per maand 'uitgerukt'. De bus had dus vooral in de kazerne gestaan; bij aankoop stond er slechts 4600 km op de teller. (de bus is geïmporteerd op een ambulance).
De bus had net anderhalf jaar stilgestaan. Dus de eerste rit naar huis was de langste uit haar geschiedenis en verliep niet geheel vlekkeloos. De remmen werkten half, maar in combinatie met de topsnelheid van 80km per uur was het net te doen. De motor (een S-21 met 2120 cc, 3 versnellingen) had dringend behoefte aan een grote beurt. Gelukkig zijn er in Polen nog voldoende onderdelen te krijgen, en heeft garage
Schoone
uit Krommenie nog kennis van de "vintage" techniek.
Ombouwen tot DJ truck
De 'sta'-hoogte in de bus is ongeveer 140cm: of
ik was te lang of
de bus was te laag. De oplossing was een gat in het dak.
Zonder enige technische kennis, maar voorzien van een Twingo vouwdak van Marktplaats, een knaag-zaag en een flinke dosis moed, kon ik staan in de bus.
Omdat het Hollandse weer niet altijd meezit heb ik een waterafstotende horeca-parasol op het dak gemonteerd om mijn gear en mijn shirt droog te houden.
We hebben links en rechts details wit geschilderd. Klaar voor de Royal Run 2017 op Paleis Soestdijk!
Upgrades
In 2018 heeft
Garage Dana
uit Wormer de bus Ferrari-rood gespoten en de remmen, cylinders en banden vervangen.
In 2019 heeft de firma
BekledingLink
in Almere, de stoelen, het dashboard, de hemel en de vloer voorzien van frisse bekleding.